Veel voorkomende hardloopblessures zijn klachten aan het onderstel, dus bekken, heupen, knieën, onderbenen en voeten. De Heilige Graal voor het voorkomen van blessures is nog niet gevonden, en eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat deze bestaat. Als ik iets heb geleerd de afgelopen 25 jaar, dan is het dat er maar zelden 1 duidelijke oorzaak is voor een hardloopblessure. Soms willen of hopen we dat, al is het alleen maar om duidelijkheid te krijgen. Maar helaas is het vaak een ingewikkeld palet van oorzaken die met elkaar verband houden. Dat maakt elke blessure die ik op mijn spreekuur krijg weer bijzonder, omdat het altijd net weer anders is. 

Het kernwoord van hardloopblessures is overbelasting. Te veel, te hard, te vaak, te enthousiast. En daar omheen zijn er allerlei factoren die dit trainingsproces beïnvloeden. De (actuele) belastbaarheid, schoenkeuze, anatomie, loopstijl, mentale gesteldheid, voettype etc . Om in deze wirwar van factoren prioriteiten te stellen en overzicht te houden, probeer ik altijd mijn kennis op al deze vlakken op peil te houden. En uiteraard is de ervaring die ik inmiddels heb opgebouwd ook erg welkom.

Dus een consult gaat verder dan alleen het lokaal beoordelen van de blessure, en het advies of behandeling ervan. Ik wil er ook graag achter komen waarom je de blessure hebt gekregen. Waarom het linker been en niet het rechter. Waarom de voet, en niet de knie ? Daarvoor trek ik een uur uit en geef aandacht aan alle mogelijke oorzaakgebieden.

MAAK EEN AFSPRAAK