Wij kunnen verschillende hardlooptechniek trainingen aanbieden. Wij richten ons op preventieve techniek training, barefoot running/minimalistisch lopen en het hardlopen tijdens of na een blessure.

We zien regelmatig blessure ontstaan die te verklaren zijn aan de hand van een belastend bewegingspatroon. Te grote passen, passieve landing, weinig rompspanning etc. Allemaal aangeleerde patronen die op zich niet slecht zijn, maar vaak wel oorzakelijk voor terugkerend blessureleed. Kort door de bocht noemen wij dit iemands hardlooptechniek (of – patroon)

Door middel van visuele feedback met een video-analyse maken wij mensen bewust van de loophouding. Dit is belangrijk, want eerst moet je zien wat er mis gaat, voordat je het kan veranderen. Pas als iemand zich ten volle bewust is van het patroon, kan de aanpassing beginnen. Dit doen wij door middel van voorwaarde scheppende oefeningen (zie ook romptraining bv.) maar daarna vooral door loopoefeningen. Ook hierbij gebruiken we video analyse om steeds weer feedback te geven over wat je doet. Met als doel om het lichaam tijdens het hardlopen beter te kunnen sturen. Oftewel met een efficiƫntere techniek, en daarmee een minder belastende techniek. Dus we passen techniektraining vaak toe tijdens of na een blessure, maar zeker ook preventief om een blessures te voorkomen.

De basis van onze looptechniektrainingen bestaat uit oefeningen die overgaan in loopscholing. Dit zijn deelbewegingen van het hardlopen, waarbij er kan er heel specifiek gelet kan worden op de uitvoering. Uiteindelijk met als doel deze aangepaste deelbewegingen toe te passen in het hardlopen zelf.

Barefootrunning

De afgelopen jaren komt barefoot running (op blote voeten) en minimalistisch lopen (met heel lichte schoenen) steeds meer in opkomst. Wij omarmen dit binnen onze techniektraining. Het is een middel bij uitstek om het lichaam te laten voelen wat er nodig is om hard te lopen, zonder de steun van de schoen. Tevens staan de gevoel sensoren onder de voeten op scherp om alle bewegingen en correctie razendsnel toe te passen. Kortom, het ultieme techniektraining middel. Realiseer je echter dat je lichaam dit niet gewend is. En daarmee is het best een belastende training !! Onderschat dat niet. Maar met de juiste opbouw en met name als aanvulling op je andere looptrainingen vinden wij het een heel goede manier om je lichaam ‘wakker’ te houden en de juiste spierspanning te zetten in diverse spiergroepen.

MAAK EEN AFSPRAAK